
BESTYRELSESARBEJDE
Kristian Toft er aktiv i bestyrelser som Center for Karakterdannelse, Familiealliancen, Fonden Ørting og Ry højskole.
Han har desuden 12 års erfaring som formand for bestyrelsen på Den Kreative Skole i Silkeborg, hvor han arbejdede for at fremme kunst og kultur som vigtige elementer i dannelse.
CENTER FOR KARAKTERDANNELSE
FORMAND FOR STYREGRUPPEN
Som formand for styregruppen i Center for Karakterdannelse arbejder Kristian Toft for at styrke dannelse og livsduelighed i skolen. Centeret er en national satsning, der udvikler nye tilgange til karakterdannelse i folkeskolen og ungdomsuddannelserne.
​
Kristian har spillet en central rolle i etableringen af centeret og arbejder strategisk med at skabe stærke partnerskaber mellem skoler, kommuner, forskere og civilsamfund. En væsentlig opgave er at sikre centerets økonomiske bæredygtighed gennem en solid finansieringsmodel, hvor midler fra offentlige og private aktører sikrer en langsigtet drift.
​
Center for Karakterdannelse åbner officielt på Grundlovsdag 2026 og samler aktører fra hele landet om at styrke dannelse i skolen.​
​Nøgleområder i arbejdet​:​​
Strategisk ledelse og udvikling af centerets vision og retning
Sikring af økonomisk bæredygtighed gennem partnerskaber og fondsstøtte
Samarbejde med skoler, kommuner og vidensmiljøer
Politisk dialog og formidling af centerets betydning
FAMILIEALLIANCEN
NÆSTFORMAND
Som næstformand i Familiealliancen arbejder Kristian Toft for at styrke samarbejdet mellem hjem, skole og civilsamfund for at sikre bedre betingelser for børns og unges udvikling. Organisationen fokuserer på at skabe stærke fællesskaber og løsninger, der understøtter familieliv, livsduelighed og dannelse.
​
Kristian bidrager til den strategiske retning og udvikling af organisationens indsatsområder, hvor en central opgave er at sikre økonomisk stabilitet gennem partnerskaber med fonde, kommuner og civilsamfundsaktører. Familiealliancen arbejder for at styrke forældrerollen, udvikle nye samarbejdsmodeller og sætte familieliv og dannelse på den politiske dagsorden.
​
Familiealliancen samler aktører på tværs af sektorer for at skabe bæredygtige løsninger, der understøtter børn, unge og familier i hele landet.
​
​Nøgleområder i arbejdet​:​​
Strategisk udvikling og ledelse af organisationens vision og projekter
Sikring af økonomisk bæredygtighed gennem partnerskaber og fondsstøtte
Styrkelse af samarbejdet mellem skole, hjem og civilsamfund.
Politisk dialog og formidling af Familiealliancens arbejde
FONDEN ØRTING
BESTYRELSESMEDLEM
Som bestyrelsesmedlem i Fonden Ørting, der driver en specialskole for børn og unge med autisme, arbejder Kristian Toft for at sikre et stærkt fagligt og økonomisk fundament for skolens videre udvikling. Skolen tilbyder en helhedsorienteret tilgang til undervisning, hvor elevernes individuelle behov er i centrum.
​
Kristian bidrager til det strategiske arbejde med at skabe bæredygtige løsninger for specialområdet, herunder udvikling af skolens pædagogiske rammer, økonomiske grundlag og samarbejde med kommuner og relevante aktører.​​
​
Fonden Ørting spiller en central rolle i at skabe trygge og udviklende læringsmiljøer for børn og unge med autisme og arbejder for at sikre deres muligheder for at trives og udvikle sig optimalt.
​Nøgleområder i arbejdet​:​​
Strategisk udvikling af skolens tilbud og pædagogiske tilgang
Sikring af økonomisk bæredygtighed og langsigtede løsninger
Samarbejde med kommuner og eksperter indenfor specialundervisning
Politisk dialog og formidling af vigtigheden af stærke specialtilbud
RY HØJSKOLE
BESTYRELSESMEDLEM
Som bestyrelsesmedlem i Ry Højskole arbejder Kristian Toft for at styrke højskolens tradition for dannelse, fællesskab og livsoplysning. Højskolen bygger på Grundtvigs værdier om frihed, folkeoplysning og det levende ord, hvor kreativitet, refleksion og personlig udvikling er i centrum.
​
Kristian bidrager til den strategiske udvikling af højskolen, hvor der arbejdes med at sikre både økonomisk bæredygtighed og fortsat relevans i et moderne samfund. Han har særlig fokus på det musiske og kreative som en bærende del af højskolelivet, hvor sang, kunst og fællesskab er afgørende for dannelsen af de unge mennesker, der vælger højskolevejen.​
​​​
Ry Højskole er et levende læringsfællesskab, hvor mennesker i alle aldre mødes om dannelse, musik og fællesskab.
​Nøgleområder i arbejdet​:​​
Strategisk udvikling af højskolens profil og vision
Styring af det musiske og kreative miljø på højskolen
Sikring af økonomisk bæredygtighed og fondssamarbejder
Bevarelse af højskolens dannelsestraditioner i en moderne kontekst